All-Slovak meeting of collectors in Banska Bystrica (Slovakia)

Invitation to all-Slovak meeting of collectors in Banska Bystrica (Slovakia).

12. 05. 2024

Postage Stamp:
Silver Incense Burner from the Famen Temple (Joint Issue with the People’s Republic of China)

Silver Incense Burner from the Famen Temple (Joint Issue with the People’s Republic of China)
Date of Issue: 07. 10. 2019
Face value: 1,30 €
Postage stamp dimensions: 26,5 x 33,9 mm
Printing sheet form: TL
Stamps in printing sheet: 25
Stamps in set: 2
Printing company: Tiskárna Hradištko, s.r.o., Czech Republic
Printing technique: Offset
Amount printed: 250000

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Postage stamp depicting a silver incense burner from the Famen Temple issued as a joint issue with the People’s Republic of China.


Text motifs: STRIEBORNÁ KADIDELNICA / CHRÁM FAMEN

Pictorial motifs: Strieborná, pozlátená kadidelnicu cisára Si-cunga (873 – 888) z chrámu Famen.

Adjusted printing sheet:

Postage Stamp Silver Incense Burner from the Famen Temple (Joint Issue with the People’s Republic of China) (Adjusted printing sheet)


Original artwork(s):

Postage Stamp Silver Incense Burner from the Famen Temple (Joint Issue with the People’s Republic of China) (Original artwork(s))


Známky, tlačové listy a obálka prvého dňa (FDC) čínskeho vydania:

Spoločné vydanie s Čínskou ľudovou republikou

Spoločné vydanie s Čínskou ľudovou republikou

Spoločné vydanie s Čínskou ľudovou republikou

Spoločné vydanie s Čínskou ľudovou republikou

Spoločné vydanie s Čínskou ľudovou republikou


Thematic description and context:

Spoločné vydanie poštovej známky sa realizuje pri príležitosti 70. výročia nadviazania diplomatických vzťahov medzi Čínou a Slovenskom. Zachytáva najdôležitejšie archeologické nálezy z obdobia vlády dynastie Tchang (618 – 907), ktorá sa často považuje za vrchol čínskej civilizácie a zlatý vek čínskej kozmopolitnej kultúry. Predovšetkým cisára Süan-cunga (713 – 756) možno označiť za posledného turkomongolského monarchu vládnucej dynastie Tchang, ktorého vláda bola zároveň najdlhšou v rámci dynastie. Cisár, okrem iného, prejavoval nezvyčajnú otvorenosť a náklonnosť voči cudzím kultúram, čo imitoval podobne zmýšľajúci ľud. Preto tomuto obdobiu dominovala najmä cudzia móda (Hu) charakteristická štýlmi rôznych kultúr. Práve s nástupom dynastie Tchang dosiahol vrchol obchod na Hodvábnej ceste, pričom do Číny boli dovážané najmä koreniny a ďalšie vzácne materiály tvoriace súčasť bohatej kultúrnej výmeny. Dôležitú úlohu pritom zohrali sogdijskí obchodníci a diplomati pochádzajúci z Iránu, ktorí sa tešili privilegovanému postaveniu na dvore čínskych cisárov. Tí ich dosadzovali do rôznych odvetví, kde im pomáhali riešiť štátnické záležitosti.

Cisári z dynastie Tchang sa pýšili svojou otvorenosťou v oblasti náboženstva a prejavovali záujem o rôzne vierovyznania. Najmä v období 8. − 9. storočia sa značnej obľube tešil budhizmus. Medzi najvýznamnejšie budhistické chrámy stredovekej Číny patril chrám Famen, v ktorom vykonávali náboženské úkony aj vladári z dynastie Tchang. Počas tejto éry chrám poznali ako Chang’an, pričom názov Famen v preklade znamená „cesta do krajiny budhizmu“. Po odkrytí podzemného paláca v roku 1987 archeológovia objavili unikátny poklad, Obsahoval štyri relikviáre, o ktorých sa tvrdí, že pochádzajú priamo od Gautama Buddhu, ako aj tisícky zlatých a strieborných pamiatok tchangského umenia. K najzachovalejším artefaktom, ktoré sa dnes vystavujú v Múzeu chrámu Famen, patrí strieborná kráľovská čajová súprava a viacero strieborných kadidiel, ktoré úzko súvisia s budhistickými obradmi a rituálmi vykonávanými na cisárskom dvore.

Poštová známka zobrazuje striebornú, pozlátenú kadidelnicu cisára Si-cunga (873 – 888). Je zdobená tepanými motívmi rastlín, kvetov a vtákov. Vo vnútri otváracej kadidelnice je osadená polguľová miska na vloženie aromatických bylín alebo korenín, ktorej dômyselná konštrukcia pripomína moderný mechanizmus gyroskopov. Obálka prvého dňa (FDC) znázorňuje detail výzdoby jedného z relikviárov na Buddhove ostatky s motívom Maňdžušrí bódhisattvu sediaceho na levovi. Oba artefakty boli vyrobené kovotepeckou technikou, typickou najmä pre sásánovské a byzantské umenie. Motívom FDC pečiatky je minca Qian Yuan Chong Bao cisára Su-cunga (756 – 762).


Author (source) of the description: Mgr. Martin Vančo, PhD.


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists