Umenie: Viera Kraicová (1920 - 2012) - Chlapec s holubicou

Poštová známka z edičného radu Umenie s vyobrazením maľby Chlapec s holubicou od Viery Kraicovej (1920 - 2012).

21. 11. 2025

Výstavy a exponáty:
EuroPhilEx 2025 - Medzinárodná filatelia napreduje, kvalita exponátov stúpa

EuroPhilEx 2025 - Medzinárodná filatelia napreduje, kvalita exponátov stúpa
Autor: Vojtech Jankovič
Publikované: 15. 06. 2025 18:34

Pohľad na Európsku filatelistickú výstavu EuroPhilEx 2025 v Birminghame očami národného komisára a porotcu.


EuroPhilEx 2025 - Medzinárodná filatelia napreduje, kvalita exponátov stúpa


Tohtoročná európska filatelistická výstava pod patronátom FEPA sa konala vo Veľkej Británii, no nie ako býva zvykom v hlavnom meste, ale po prvý raz mimo, konkrétne v Birminghame. Z pohľadu vhodných výstavných priestorov to bolo výborné riešenie, z pohľadu návštevnosti to už bolo poslabšie. Samozrejme aj z pohľadu dostupnosti to bolo komplikovanejšie, lebo priame letecké linky od nás ani zo susedného Schwechatu priamo nelietajú, bolo potreba presadať (ja konkrétne v Bruseli), alebo sa vybrať z Prahy, Budapešti alebo Krakova. Na druhej strane, ak ste sa už dostali na letisko, železničná stanica a samotné výstavné komplexy boli neďaleko, takže lokálna dostupnosť bola výborná.

V mene celého ZSF treba poďakovať slovenským vystavovateľom, že sa na tejto výstave rozhodli vystavovať, aj napriek nie práve najnižším výstavným poplatkom. A viacerí dokonca na výstavu aj osobne vycestovali, aby na vlastnej koži veľkú medzinárodnú výstavu zažili. A na vlastné oči sa presvedčili, kde sa nachádza súčasná európska, a v podstate aj svetová, filatelia nachádza. Som tomu rád, lebo skúsenosti, zážitky a všetko videné dokážem sprostredkovať len v obmedzenej miere, no nech sa snažím ako chcem, nedokážem ponúknuť šírku záberu ani priame kontakty. Možnosť vidieť a preštudovať si kvalitné exponáty, osobne sa stretnúť s ďalšími vystavovateľmi a zberateľmi a počas stretnutia porotcov s vystavovateľmi aj s tými, ktorí ich exponáty hodnotili, je na nezaplatenie. Verím, že našim vystavovateľom tieto osobné skúsenosti pomôžu pri ďalšom rozvoji ich exponátov i pri diskusiách u nás doma, kde je núdza o najnovšie informácie. Lebo, ako som v nadpise naznačil, svetová filatelia neustále napreduje, objavujú sa nové trendy, zaraďujú sa nové materiály a tým kvalita exponátov, za ktorú sa udeľujú medaily, stúpa.

Európska filatelistická výstava EuroPhilEx 2025 v Birminghame

Vkusná výstavná medaila, ktorú získali všetci naši vystavovatelia.



Budem samozrejme aj konkrétny a spomeniem všetkých našich vystavovateľov a ich exponáty: v triede teritoriálnej filatelie vystavovali Peter Vaňuga a Milan Smolík, v triede poštovej histórie vystavoval Pavol Bojnanský a v triede tematickej filatelie vystavovali Ján Nyéki a Igor Banás.

» 5-rámový exponát Petra Vaňugu Duloz Issues of Ottoman Empire 1865 – 1877 (Vydanie Duloz Osmanskej ríše 1865 – 1877) získal výborných 87 bodov, čo je veľká pozlátená medaila. Menšou nevýhodou pri hodnotení bolo, že v rovnakej triede (a hneď vedľa) bol vystavený veľmi podobný exponát, no s dlhšou vystavovateľskou tradíciou a hlavne vyššou kvalitou materiálov a spracovania, takže sa dalo porovnávať, z čoho prirodzene vyšiel náš vystavovateľ (zatiaľ) s nižším hodnotením. No už účasť a najmä priame stretnutia a rozhovory s porotcami ukázali, že Peter to má dobre našliapnuté a jeho exponát obsahuje viacero kvalitných materiálov, ktoré naznačujú budúce vysoké ambície.

» 1-rámový exponát Petra Vaňugu Unique of First Issue of Persia (The Lion and Sun) (Unikáty prvého vydania Perzie (Lev a Slnko)) získal 81 bodov, čo sa rovná pozlátenej medaile. Úmyselne píšem rovná, lebo na niektorých výstavách sa neuznáva malorozsahovým exponátom plnohodnotné hodnotenie a neprideľujú sa im medaily. Pri tomto exponáte nie som kompetentný pripojiť žiadne relevantné poznámky, takže uvediem len to, že vystavovateľ bol s hodnotením vcelku spokojný.

» Neustále vylepšovaný 5-rámový exponát Milana Smolíka Bratislava Issue 1945 (Bratislavské vydanie 1945) získal 80 bodov a pozlátenú medailu. Z bodového hodnotenia sa na prvý pohľad nezdá, že by exponát napredoval, no tí, čo ho sledujú bližšie, mi isto dajú za pravdu, že autor sa sústreďuje na vlastný výskum a neustále dopĺňa nové materiály. Nevýhodou tohto exponátu je, že ide o relatívne moderné povojnové vydanie, ktoré nie je v povedomí zahraničných porotcov. Preto je potrebný čas, aby sa s ním na výstavách bližšie oboznámili, čomu určite napomôže kvalitne spracovaný popis exponátu, tzv. synopsis a hlavne publikácie danej problematiky v našej a zahraničnej odbornej literatúre.

» Opätovne doplnený 5-rámový exponát Pavla Bojnanského Postal services in Czechoslovakia during currency reform 1953 (Poštová prevádzka počas menovej reformy v roku 1953) získal 85 bodov a veľkú pozlátenú medailu. Toto vysoké hodnotenie, ktoré príjemne prekvapilo aj samotného autora, ukazuje, že ak oblasť dostatočne publikačne spracovaná, aj exponáty z povojnového Československa majú šancu na vysoké hodnotenie na medzinárodných výstavách.

Európska filatelistická výstava EuroPhilEx 2025 v Birminghame

Exponát Pavla Bojnanského Postal services in Czechoslovakia during currency reform 1953.



» Tentokrát už 2-rámový exponát Jána Nyékiho Tell me, please, why was Sudan the last one? (Povedz mi, prosím, prečo bol Sudan posledný?) získal krásnych 88 bodov a veľkú pozlátenú medailu. Vystavovateľ dokázal brilantne prejsť z jedného na dva rámy v relatívne úzkej tematickej oblasti zaradením kvalitných nových materiálov a miernym rozšírením konceptu. Stáva sa tým silným želiezkom v ohni pri atakovaní zlatej medaily, ktorá je pre malorozsahové exponáty v tematickej triede väčšinou nedosiahnuteľná.

» 1-rámový exponát Igora Banása tentokrát pod novým názvom Turf in the Heart of Europe (Turf v srdci Európy) získal 78 bodov a veľkú striebornú medailu. Žiaľ, názov exponátu bolo jediné čo zmenil a tak jeho exponát neustále trpí, napriek niektorým veľmi vzácnym až unikátnym materiálom, na slabšie tematické spracovanie a absenciu zaujímavého inovatívneho príbehu.

Európska filatelistická výstava EuroPhilEx 2025 v Birminghame

Exponát Igora Banása Turf in the Heart of Europe.



Samozrejme, nemôžeme zabudnúť ani na triedu literatúru, kde sa Jaromír Petřík opäť zaskvel svojou publikáciou Mauritius Post Paid – Dopisy vydání 1848 / Letters of the 1848 Issue, ktorá získala 88 bodov a veľkú pozlátenú medailu. Pri tomto exponáte treba zdôrazniť, že 88 bodov je vynikajúci výsledok v krajine, kde je Maurícius takmer „domovskou“ zberateľskou krajinou, teda podlieha omnoho prísnejšiemu pohľadu, najmä domácich, hodnotiteľov, nehovoriac o veľkej konkurencii skutočne vysoko kvalitných knižných a encyklopedických publikácií. Už sa môžeme tešiť na nové rozšírené vydanie, ktoré autor v blízkej dobe plánuje.

Čo ukázala Európska filatelistická výstava EuroPhilEx 2025 v Birminghame vo všeobecnosti? Viacero tendencií vo vystavovaní a hodnotení, ktoré sa stávajú na medzinárodnej úrodni samozrejmosťou a ktorých nerešpektovanie automaticky znižuje hodnotenie exponátov.


1. Spoločné vystavenie a hodnotenie malorozsahových a veľkorozsahových exponátov.


Po prvý raz boli v plnom rozsahu v príslušných triedach spolu vystavené a rovnakou porotou hodnotené malorozsahové (1, 2 alebo 3 rámy) a veľkorozsahové (5 alebo 8 rámov) exponáty. Zdôrazňujem to, lebo to považujem za rozumné riešenie, ku ktorému sa dospelo postupne a myslím, že je najrozumnejším kompromisom pri hľadaní miesta malorozsahových exponátov. Implicitne sa tým považujú malorozsahové exponáty za plnohodnotné exponáty v rámci svojho rozsahu, nekladie sa prílišný dôraz na kritérium veľmi úzkej témy. Pri hodnotení sa to samozrejme berie v úvahy, no s menšou váhou a berie sa viac zreteľ na podporu rozvoja exponátov pridávaním počtu rámov. Pekným príkladom je exponát Jána Nyékiho v tematickej triede.

Keďže som bol členom poroty, mohol som tento stav zažiť priamo pri exponátoch. Na jednej strane prítomnosť všetkých rozsahov a na druhej rešpektovanie rozsahu a splnenie všetkých hodnotiacich kritérií v rámci neho. To má za následok vznik zatiaľ nepísaných pravidiel, že veľkú zlatú medailu môže dostať len 8-rámový exponát a zlatú medailu môže dostať malorozsahový exponát len výnimočne, ak preukáže skutočne vysokú kvalitu prezentovaného materiálu a spracovania, resp. prezentácie v oblasti/téme zodpovedajúcej jeho rozsahu.


2. Absencia triedy mládeže.


V poslednom období to nie je ojedinelý jav, skôr naopak, trieda mládeže sa prestáva na veľkých výstavách zaraďovať. Dôvodov je viacero, asi najvýznamnejším bude finančná otázka, lebo mladí vystavovatelia neplatia rámové poplatky a výstavy sú pri absencii podpory poštových správ čím ďalej tým nákladnejšie. Ďalšími vážnymi dôvodmi sú stagnácia až pomalé zanikanie mládežníckej filatelie a to nielen kvôli nízkemu záujmu mladých a neochote skúsenejších venovať sa mladým, ale paradoxne aj stav, kedy vo väčšine mládežníckych exponátov na medzinárodných výstavách až príliš „hmatateľne cítiť ruku dospelého“. Tento stav nie je ničím novým, novým je len to, že to už konečne priznávame a uvedomujeme si, že s tým musíme robiť.

Jedným s možných riešení je zmena systému hodnotenia a hodnotiacich pravidiel. Ja osobne som zástancom zníženia vekovej hranice pre mládežníkov z 21 rokov na 18, prípadne až 16 rokov, pričom by sa pozmenili pravidlá hodnotenia v prospech vystavovateľov napríklad bonusmi v závislosti od veku vystavovateľa – exponát bude hodnotený rovnako, t. j. s rovnakou prísnosťou a podľa rovnakých hodnotiacich kritérií ako exponát dospelého, akurát v závisti od veku bude pridaný bodový bonus: 16-17 rokov +15%, 18-19 rokov +10% a 20-21 rokov + 5% bodov k bodovému hodnoteniu. Má to viacero výhod, medzi nimi prirodzený hladký prechod medzi mládežou a dospelými, eliminácia v súčasnosti už zastaraných hodnotiacich kritérií zameraných na úpravu a v neposlednom rade aj zníženie nárokov na počet mládežníckych porotcov.


3. Popisy exponátov, tzv. synopsis sa stávajú povinné.


Výstava EuroPhilEx BIRMINGHAM 2025 opäť potvrdila, že príprava titulného listu a popisu exponátu (synopsis) už nie je len dobrovoľnou možnosťou, ale v podstate, povinnosťou, ak vystavovateľ chce, aby sa porotcovia plnohodnotne oboznámili s exponátom a pri posudzovaní tieto poznatky zúročili do objektívneho hodnotenia. Inými slovami, ak vystavovateľ nepripraví kvalitný informačný servis (titulný list a synopsis) o svojom exponáte a nepošle ho organizátorom a tí porotcom dostatočne včas pred konaním výstavy, strieľa si vlastný gól a preto nemôže očakávať, že porotcovia správne pochopia jeho zámer a všimnú si všetky vzácnosti a zaujímavosti, či už v prístupe k téme a jej spracovaniu alebo pri zaradení vzácností a mimoriadneho poštového použitia.


4. Kvalitné odborné (filatelistické) texty, resp. popisy sú nutnosťou v exponátoch všetkých výstavných tried.



5. Referencie a odkazy na odbornú literatúru a vlastné publikácie ukazujú hĺbku znalostí a kvalitu odborného výskumu.



6. Exponáty otvorenej filatelie a pohľadníc sa postupne etablujú a získavajú plnú vážnosť.



7. Kľúčovým slovom pri tvorbe exponátov vo väčšine tried sa stáva príbeh.



Záver


Na záver mi zostáva ešte raz poďakovať vystavovateľom a zagratulovať im k ich výborným výsledkom a kvalitnej reprezentácii Zväzu slovenských filatelistov.





Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov