Nové komerčné poštové známky Slovenska s tematikou svetových karnevalov

Informácia o vydaní nových komerčných poštových známok Slovenska, ktoré sú venované štyrom svetovým karnevalom v Taliansku, Bulharsku, Paname a na Svätej Lucii.

31. 03. 2025

Poštová známka:
Technické pamiatky: Bratislavský propeler

Technické pamiatky: Bratislavský propeler
Deň vydania: 11. 04. 2025
Nominálna hodnota: 3,20 €
Rozmery známky: 44,4 x 30,5 mm
Forma tlačového listu: TL
Počet známok na tlačovom liste: 50
Počet známok v sérii: 1
Tlačiareň: Tiskárna Hradištko, s.r.o., Česká republika
Technika tlače: Ofset
Náklad: 250000

Príležitostná poštová známka z emisného radu Technické pamiatky s vyobrazením historického Bratislavského propelera na Dunaji.


Textový motív: BRATISLAVSKÝ PROPELER

Obrazový motív: Vyborazenie Bratislavského propelera na rieke Dunaj v Bratislave, v pozadí siluety Bratislavského hradu a Dómu svätého Martina.

Výtvarný návrh známky: akad. mal. Marián Komáček

Pôvodný výtvarný návrh(y):

Poštová známka Technické pamiatky: Bratislavský propeler (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Tematický popis a súvislosti:

Rieka Dunaj tvorí na území Bratislavy prirodzenú bariéru, ktorú ľudia už od dávnych čias prekonávali rôznymi spôsobmi. Stredoveké brody nahradili neskôr mosty a lodné prievozy. Keď v roku 1891 nahradili starý pontónový most z roku 1825 prvým oceľovým mostom v Bratislave, Mostom Františka Jozefa I., požiadal podnikateľ Heinrich Hörnes vedenie mesta o povolenie prevádzkovať lodný prievoz formou paroplavby. V roku 1893 otvoril prevádzku medzi dnešným Námestím Ľudovíta Štúra a Sadom Janka Kráľa dvomi parníkmi s menami FRIGYES a IZABELLA, ku ktorým neskôr pre veľký záujem verejnosti pridal i tretí s názvom POZSONY s väčšou kapacitu. Názov „Propellerový podnik – Propeller Unternehmung – Csavargözös Vállalat“ vtedy vznikol podľa vrtuľového pohonu lodí, ktoré prepravu z brehu na breh zabezpečovali. Od roku 1931 zastrešovali prevádzku propeleru mestské vodárne, neskôr, po obnovení prevádzky prerušenej anexiou Petržalky nacistickým Nemeckom počas 2. svetovej vojny, mestský dopravný podnik a od roku 1952 podnik Československá plavba dunajská. Hoci prevádzku lodného prievozu už v tomto období zabezpečoval najmä bočno-kolesový, nie vrtuľový parník s názvom DUNAJ (neskôr DEVÍN), zľudovené označenie „propeler“ už tejto službe navždy zostalo.

Poštová známka zobrazuje poslednú z prievozných osobných lodí – loď KAMZÍK. Toto plavidlo s oceľovou zváranou konštrukciou s dvomi trupmi spojenými hlavnou palubou a kapacitou 200 cestujúcich začali stavať v starej lodenici v bratislavskom Zimnom prístave v roku 1975 a dokončili ho už v novej lodenici vo Vlčom hrdle v roku 1978. Loď s dĺžkou 24,5 metra a šírkou približne 9 metrov poháňali dva naftové vodou chladené motory typu ŠKODA ML 634, ktoré sa predtým osvedčili v československých cestných i železničných vozidlách. Ovládanie plavidla sa zabezpečovalo z kormidlovne umiestnenej v strede hornej časti nadstavby. Prevádzka tejto lode, ukončená v roku 2003, bola spoločne s návštevou zábavného parku na petržalskom nábreží vyhľadávanou atrakciou najmä počas jarných a letných víkendov . Pre mnohých Bratislavčanov predstavovala prvý nezabudnuteľný zážitok spojený s plavbou po Dunaji.


Autor (zdroj) popisu: Slovenská pošta / POFIS - Mgr. Michal Jajcaj


Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov