All-Slovak meeting of collectors in Banska Bystrica (Slovakia)

Invitation to all-Slovak meeting of collectors in Banska Bystrica (Slovakia).

14. 09. 2025

Postage Stamp:
Technical Monuments: Bratislava Propeller

Technical Monuments: Bratislava Propeller
Date of Issue: 11. 04. 2025
Face value: 3,20 €
Postage stamp dimensions: 44,4 x 30,5 mm
Printing sheet form: TL
Stamps in printing sheet: 50
Stamps in set: 1
Printing company: Tiskárna Hradištko, s.r.o., Czech Republic
Printing technique: Offset
Amount printed: 250000

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Commemorative postage stamp from the Technical Monuments series depicting the historic Bratislava propeller on the Danube river.


Text motifs: BRATISLAVSKÝ PROPELER

Pictorial motifs: Vyborazenie Bratislavského propelera na rieke Dunaj v Bratislave, v pozadí siluety Bratislavského hradu a Dómu svätého Martina.

Postage stamp artwork: akad. mal. Marián Komáček

Original artwork(s):

Postage Stamp Technical Monuments: Bratislava Propeller (Original artwork(s))


Thematic description and context:

Rieka Dunaj tvorí na území Bratislavy prirodzenú bariéru, ktorú ľudia už od dávnych čias prekonávali rôznymi spôsobmi. Stredoveké brody nahradili neskôr mosty a lodné prievozy. Keď v roku 1891 nahradili starý pontónový most z roku 1825 prvým oceľovým mostom v Bratislave, Mostom Františka Jozefa I., požiadal podnikateľ Heinrich Hörnes vedenie mesta o povolenie prevádzkovať lodný prievoz formou paroplavby. V roku 1893 otvoril prevádzku medzi dnešným Námestím Ľudovíta Štúra a Sadom Janka Kráľa dvomi parníkmi s menami FRIGYES a IZABELLA, ku ktorým neskôr pre veľký záujem verejnosti pridal i tretí s názvom POZSONY s väčšou kapacitu. Názov „Propellerový podnik – Propeller Unternehmung – Csavargözös Vállalat“ vtedy vznikol podľa vrtuľového pohonu lodí, ktoré prepravu z brehu na breh zabezpečovali. Od roku 1931 zastrešovali prevádzku propeleru mestské vodárne, neskôr, po obnovení prevádzky prerušenej anexiou Petržalky nacistickým Nemeckom počas 2. svetovej vojny, mestský dopravný podnik a od roku 1952 podnik Československá plavba dunajská. Hoci prevádzku lodného prievozu už v tomto období zabezpečoval najmä bočno-kolesový, nie vrtuľový parník s názvom DUNAJ (neskôr DEVÍN), zľudovené označenie „propeler“ už tejto službe navždy zostalo.

Poštová známka zobrazuje poslednú z prievozných osobných lodí – loď KAMZÍK. Toto plavidlo s oceľovou zváranou konštrukciou s dvomi trupmi spojenými hlavnou palubou a kapacitou 200 cestujúcich začali stavať v starej lodenici v bratislavskom Zimnom prístave v roku 1975 a dokončili ho už v novej lodenici vo Vlčom hrdle v roku 1978. Loď s dĺžkou 24,5 metra a šírkou približne 9 metrov poháňali dva naftové vodou chladené motory typu ŠKODA ML 634, ktoré sa predtým osvedčili v československých cestných i železničných vozidlách. Ovládanie plavidla sa zabezpečovalo z kormidlovne umiestnenej v strede hornej časti nadstavby. Prevádzka tejto lode, ukončená v roku 2003, bola spoločne s návštevou zábavného parku na petržalskom nábreží vyhľadávanou atrakciou najmä počas jarných a letných víkendov . Pre mnohých Bratislavčanov predstavovala prvý nezabudnuteľný zážitok spojený s plavbou po Dunaji.


Author (source) of the description: Slovenská pošta / POFIS - Mgr. Michal Jajcaj


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists