Pandémia COVID-19

Príležitostná poštová známka vydaná ako upozornenie na pandémiu koronavírusu COVID-19

21. 08. 2020

Poštová známka:
Vianoce 2013: Ľudové motívy v diele Ľudovíta Fullu

Vianoce 2013: Ľudové motívy v diele Ľudovíta Fullu
Deň vydania: 13. 11. 2013
Nominálna hodnota: 0,45 €
Rozmery známky: 26,5 x 33,9 mm
Forma tlačového listu: TL
Počet známok na tlačovom liste: 50
Počet známok v sérii: 1
Tlačiareň: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače: Ofset
Náklad: 1700000

Poštová známka z emisného radu Vianoce s vyobrazením motívu narodenia od slovenského maliara Ľudovíta Fullu.


Textový motív: VIANOCE 2013

Obrazový motív: Biblický novozákonný námet narodenia (Madona s dieťaťom) s názvom „Narodenie“ (1940) z dielne Ľudovíta Fullu.

Výtvarný návrh známky: Mgr. art. Marianna Žálec Varcholová

Pôvodný výtvarný návrh(y):

Poštová známka Vianoce 2013: Ľudové motívy v diele Ľudovíta Fullu (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Poštová známka Vianoce 2013: Ľudové motívy v diele Ľudovíta Fullu (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Známky sú obohatené vôňou pečeného jablka.


Tematický popis a súvislosti:

Podkladom pre poštovú známku Vianoce je dielo Ľudovíta Fullu (1902 – 1980), jedného z najvýznamnejších slovenských umelcov 20. storočia. Bol veriacim človekom a významnú úlohu v jeho tvorbe zohrala aj kresťanská ikonografia, ktorá sa výraznejšie presadila v jeho tvorbe 40. rokov 20. storočia. Vtedy vznikla séria drevorezov na biblické novozákonné námety: motív na známke je z  drevorezu Narodenie (1940).

Ani vo Fullovom prípade však neexistovala priama úmera, resp. rovnica medzi pojmami viera a tvorba, jeho osobnou vnútornou zbožnosťou a umeleckým štýlom. Možno to boli práve z rodiny hlboko zakorenené kresťanské myšlienky a ideály, ktoré prehĺbili a znásobili jeho vzťah k stredoveku, pomohli rozsvietiť jeho výtvarnú citlivosť smerom k vnímaniu ikonopisnej maľby, patriacej popri ľudovom umení k základným inšpiráciám jeho obrazovej koncepcie. Hlavnými témami, ku ktorým sa v tvorbe vracal, boli novozákonné motívy a zvlášť mariánsky kult. Hlbokú výtvarnú a myšlienkovú silu vložil do niekoľkých obrazov namaľovaných na náboženské témy, tiež do maliarskych variantov ukrižovaného Krista. V ich sakrálnej maliarskej hieratickosti podporenej slávnostným pôsobením zlata a farebným akordom s prevládajúcim jasnou rumelkou a matnými sienami, nachádzame ďalšie vrcholné varianty fullovskej interpretácie západných gotických diel, ale aj východnej ikonopisnej maľby. Frontalitou, statickosťou kompozície, programovo historizujúcim konceptom sa tu majster dovolával poučenia a podnetov z umenia stredoveku. Častou témou jeho diela bola madona: na Slovensku sa Panna Mária Sedembolestná oddávna uctievala ako patrónka a ochrankyňa krajiny, a preto významové presahy od „materskej“ k „mariánskej“ rovine námetu boli časté a prirodzené. Zobrazenie matky s dieťaťom sa často posúvalo z roviny žánrovej do roviny symbolickej: matka s dieťaťom sa stávala madonou, neraz s prívlastkom „slovenská“, aby obrazne bdela nielen nad osudmi jednotlivcov, ale i celého národa.


Autor (zdroj) popisu: PhDr. Katarína Bajcurová, CSc.


Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov