Falconry (joint issue with Mongolia)

Commemorative postage stamp with Falconry Motifs (joint issue with Mongolia)

02. 10. 2020

Postage Stamp:
Christmas 2013: Folk Themes in the artworks of Ludovit Fulla

Christmas 2013: Folk Themes in the artworks of Ludovit Fulla
Date of Issue: 13. 11. 2013
Face value: 0,45 €
Postage stamp dimensions: 26,5 x 33,9 mm
Printing sheet form: TL
Stamps in printing sheet: 50
Stamps in set: 1
Printing company: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Czech Republic
Printing technique: Offset
Amount printed: 1700000

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Postage stamp from the Christmas emission series with the motif of nativity by Slovak painter Ludovit Fulla.


Text motifs: VIANOCE 2013

Pictorial motifs: Biblický novozákonný námet narodenia (Madona s dieťaťom) s názvom „Narodenie“ (1940) z dielne Ľudovíta Fullu.

Postage stamp artwork: Mgr. art. Marianna Žálec Varcholová

Original artwork(s):

Postage Stamp Christmas 2013: Folk Themes in the artworks of Ludovit Fulla (Original artwork(s))


Postage Stamp Christmas 2013: Folk Themes in the artworks of Ludovit Fulla (Original artwork(s))


Známky sú obohatené vôňou pečeného jablka.


Thematic description and context:

Podkladom pre poštovú známku Vianoce je dielo Ľudovíta Fullu (1902 – 1980), jedného z najvýznamnejších slovenských umelcov 20. storočia. Bol veriacim človekom a významnú úlohu v jeho tvorbe zohrala aj kresťanská ikonografia, ktorá sa výraznejšie presadila v jeho tvorbe 40. rokov 20. storočia. Vtedy vznikla séria drevorezov na biblické novozákonné námety: motív na známke je z  drevorezu Narodenie (1940).

Ani vo Fullovom prípade však neexistovala priama úmera, resp. rovnica medzi pojmami viera a tvorba, jeho osobnou vnútornou zbožnosťou a umeleckým štýlom. Možno to boli práve z rodiny hlboko zakorenené kresťanské myšlienky a ideály, ktoré prehĺbili a znásobili jeho vzťah k stredoveku, pomohli rozsvietiť jeho výtvarnú citlivosť smerom k vnímaniu ikonopisnej maľby, patriacej popri ľudovom umení k základným inšpiráciám jeho obrazovej koncepcie. Hlavnými témami, ku ktorým sa v tvorbe vracal, boli novozákonné motívy a zvlášť mariánsky kult. Hlbokú výtvarnú a myšlienkovú silu vložil do niekoľkých obrazov namaľovaných na náboženské témy, tiež do maliarskych variantov ukrižovaného Krista. V ich sakrálnej maliarskej hieratickosti podporenej slávnostným pôsobením zlata a farebným akordom s prevládajúcim jasnou rumelkou a matnými sienami, nachádzame ďalšie vrcholné varianty fullovskej interpretácie západných gotických diel, ale aj východnej ikonopisnej maľby. Frontalitou, statickosťou kompozície, programovo historizujúcim konceptom sa tu majster dovolával poučenia a podnetov z umenia stredoveku. Častou témou jeho diela bola madona: na Slovensku sa Panna Mária Sedembolestná oddávna uctievala ako patrónka a ochrankyňa krajiny, a preto významové presahy od „materskej“ k „mariánskej“ rovine námetu boli časté a prirodzené. Zobrazenie matky s dieťaťom sa často posúvalo z roviny žánrovej do roviny symbolickej: matka s dieťaťom sa stávala madonou, neraz s prívlastkom „slovenská“, aby obrazne bdela nielen nad osudmi jednotlivcov, ale i celého národa.


Author (source) of the description: PhDr. Katarína Bajcurová, CSc.


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists