Spojenie zberateľských oblastí - známky a podpisy slovenských prezidentov

Ukážka zaujímavého spojenia známok a podpisov žijúcich osôb - slovenských prezidentov a prezidentky

02. 06. 2020

Poštová známka:
EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via

EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via
Deň vydania: 30. 04. 2020
Nominálna hodnota: 1,20 €
Rozmery známky: 44,1 x 26,5 mm
Forma tlačového listu: UTL
Počet známok na tlačovom liste: 8
Počet známok v sérii: 1
Tlačiareň: Tiskárna Hradištko, s.r.o., Česká republika
Technika tlače: Ofset
Náklad: 160000

Poštová známka z emisného radu EUROPA s námetom Dávne poštové trasy – Magna Via


Textový motív: Dávne poštové trasy – Magna Via

Obrazový motív: Zobrazenie poštovej trasy Magna Via cez časť súčasného slovenského územia, dvaja poštoví doručovatelia na koňoch.

Výtvarný návrh známky: akad. mal. Ľubomír Paľo

Upravený tlačový list:

Poštová známka EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via (Upravený tlačový list)


Pôvodný výtvarný návrh(y):

Poštová známka EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Poštová známka EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Tematický popis a súvislosti:

Cesty sú neoddeliteľnou súčasťou života človeka, oddávna sú spojnicami ľudských sídiel, po nich prevážali obchodníci tovar a poslovia dopravovali dôležité správy. Uhorsko sa v 1. polovici 16. storočia nachádzalo na prahu novej doby, avšak pod trvalou tureckou hrozbou, ktorá sa vznášala nad krajinou po prehratej Bitke pri Moháči v roku 1526. O uhorskú korunu zvádzal boj Ferdinand I. Habsburský a najbohatší uhorský šľachtic Ján Zápoľský. Obidvaja boli aj korunovaní, takže až do Zápoľského smrti v roku 1540 malo Uhorsko dvoch kráľov. Do tohto turbulentného obdobia spadajú počiatky organizovaných poštových služieb v Uhorsku.

Ferdinand I. začal pretvárať uhorskú štátnu správu a tiež zriaďovať poštové linky. V roku 1528 sa postaral o spojenie Budína s Viedňou trasou s 10 poštovými stanicami, ktorá zanikla o rok neskôr, keď Budín obsadili turecké vojská. Po roku 1531 muselo byť vybudované aj poštové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou, keďže v Bratislave v júli 1531 začala pôsobiť Uhorská komora. V roku 1552 dvorský poštmajster Matej Taxis dostal príkaz od Ferdinanda I. organizačne zabezpečiť spojenie Viedne so Sedmohradskom. Z dôvodu tureckej okupácie južných území viedla táto dôležitá poštová cesta západným a severným Slovenskom do Košíc a odtiaľ až do sedmohradského mesta Sibiu. Po strate vplyvu panovníka nad Sedmohradskom v roku 1556 zostala na území Slovenska len linka Bratislava – Košice nezmenená celé 17. storočie, aj keď niektoré poštové stanice boli zrušené a iné zase otvorené. V 18. storočí sa linka rozvetvovala aj do ďalších regiónov. Jednotlivé poštové stanice boli pôvodne od seba vzdialené vtedajšie dve míle (približne 15 km) a patrili k nim aj objekty stravovacie, ubytovacie a na ustajňovanie a prepriahanie koní.

V roku 1999 bolo založené občianske združenie s názvom Združenie Magna Via, ktorého cieľom je rôznymi aktivitami priblížiť obyvateľom Slovenska a návštevníkom našej krajiny kultúrnu a historickú hodnotu tejto veľkej poštovej cesty.


Autor (zdroj) popisu: Mgr. Leo Lichvár


Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov