New issue of the newsletter OLYMPSPORT 2020/1 (182)

New issue of the newsletter of the Czech Association for the Olympic and Sports Philately OLYMPSPORT

04. 08. 2020

Postage Stamp:
EUROPA 2020: Old postal routes - Magna Via

EUROPA 2020: Old postal routes - Magna Via
Date of Issue: 30. 04. 2020
Face value: 1,20 €
Postage stamp dimensions: 44,1 x 26,5 mm
Printing sheet form: UTL
Stamps in printing sheet: 8
Stamps in set: 1
Printing company: Tiskárna Hradištko, s.r.o., Czech Republic
Printing technique: Offset
Amount printed: 160000

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Postage stamp of the EUROPA stamp series devoted to Old postal routes - Magna Via


Text motifs: Dávne poštové trasy – Magna Via

Pictorial motifs: Zobrazenie poštovej trasy Magna Via cez časť súčasného slovenského územia, dvaja poštoví doručovatelia na koňoch.

Postage stamp artwork: akad. mal. Ľubomír Paľo

Adjusted printing sheet:

Postage Stamp EUROPA 2020: Old postal routes - Magna Via (Adjusted printing sheet)


Original artwork(s):

Postage Stamp EUROPA 2020: Old postal routes - Magna Via (Original artwork(s))


Postage Stamp EUROPA 2020: Old postal routes - Magna Via (Original artwork(s))


Thematic description and context:

Cesty sú neoddeliteľnou súčasťou života človeka, oddávna sú spojnicami ľudských sídiel, po nich prevážali obchodníci tovar a poslovia dopravovali dôležité správy. Uhorsko sa v 1. polovici 16. storočia nachádzalo na prahu novej doby, avšak pod trvalou tureckou hrozbou, ktorá sa vznášala nad krajinou po prehratej Bitke pri Moháči v roku 1526. O uhorskú korunu zvádzal boj Ferdinand I. Habsburský a najbohatší uhorský šľachtic Ján Zápoľský. Obidvaja boli aj korunovaní, takže až do Zápoľského smrti v roku 1540 malo Uhorsko dvoch kráľov. Do tohto turbulentného obdobia spadajú počiatky organizovaných poštových služieb v Uhorsku.

Ferdinand I. začal pretvárať uhorskú štátnu správu a tiež zriaďovať poštové linky. V roku 1528 sa postaral o spojenie Budína s Viedňou trasou s 10 poštovými stanicami, ktorá zanikla o rok neskôr, keď Budín obsadili turecké vojská. Po roku 1531 muselo byť vybudované aj poštové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou, keďže v Bratislave v júli 1531 začala pôsobiť Uhorská komora. V roku 1552 dvorský poštmajster Matej Taxis dostal príkaz od Ferdinanda I. organizačne zabezpečiť spojenie Viedne so Sedmohradskom. Z dôvodu tureckej okupácie južných území viedla táto dôležitá poštová cesta západným a severným Slovenskom do Košíc a odtiaľ až do sedmohradského mesta Sibiu. Po strate vplyvu panovníka nad Sedmohradskom v roku 1556 zostala na území Slovenska len linka Bratislava – Košice nezmenená celé 17. storočie, aj keď niektoré poštové stanice boli zrušené a iné zase otvorené. V 18. storočí sa linka rozvetvovala aj do ďalších regiónov. Jednotlivé poštové stanice boli pôvodne od seba vzdialené vtedajšie dve míle (približne 15 km) a patrili k nim aj objekty stravovacie, ubytovacie a na ustajňovanie a prepriahanie koní.

V roku 1999 bolo založené občianske združenie s názvom Združenie Magna Via, ktorého cieľom je rôznymi aktivitami priblížiť obyvateľom Slovenska a návštevníkom našej krajiny kultúrnu a historickú hodnotu tejto veľkej poštovej cesty.


Author (source) of the description: Mgr. Leo Lichvár


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists