100. výročie uvedenia do prevádzky leteckej linky Praha - Bratislava - Košice

Príležitostná poštová známka venovaná 100. výročiu uvedenia do prevádzky leteckej linky Praha - Bratislava - Košice.

03. 05. 2024

Mládežnícka filatelia:
Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou

Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou
Autor: Mgr. Ján Mička (sprievodné obrázky Vojtech Jankovič)
Publikované: 07. 03. 2012 00:23

Malá inšpirácia pre začínajúcich zberateľov a vedúcich krúžkov mladých filatelistov od dlhoročného skúseného vedúceho krúžku mladých filatelistov Janka Mičku.


Namiesto “škola“ by som radšej napísal „vyučovania v škole“, lebo činnosť našich krúžkov sa mnohokrát veľmi podobá na školské vyučovanie a nezriedka prebieha v tých istých priestoroch triedy, a len málokedy sú jeho vedúci samotní učitelia. To je škoda. Na ďalšie riadky som si požičal od veľkého pedagóga jeho zásadu škola hrou a dúfam, že mi to bude odpustené.

Článok Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou
 

Dostal som od jedného dobrodinca nie plnú škatuľu (neprázdnu množinu?) od bonboniéry 100 ks balíčkov známok. Boli to vcelku bežné výplatné známky maďarské, rakúske aj I. Československa a iné, takže by som rád v úvode poznamenal, že ak pohľad do katalógu napovie, že z nich jedna pečiatkovaná známka má cenový záznam pár halierov (alebo eurocentov), 100-násobok tejto sumy nezodpovedá matematickej rovnosti a realite výpočtu... Balíčky boli buď pevne previazané niťou alebo omotané pásikom papiera a zlepené páskou. Začal som otázkou: „Čo s tým?“. A rozhodol som sa zobrať tento „poklad“ na schôdzku krúžku. Už tým, že sme postupne pár balíčkov rozsypali, začala úporná práca. Zo stoviek rovnakých známok sme trpezlivo začali prehliadať jednotlivé kusy a vyradili tie, ktoré boli poškodené natrhnutím, nastrihnutím so zvyškom obálky, narezanou niťou, veľmi silnou a nečitateľnou pečiatkou, atď. Deti našli niekoľko známok s výrazne posunutou perforáciou do obrazu známky, viacero bolo takých, ktoré mali iný farebný odtieň a v množstve známok s portrétom K. Gottwalda som im ukázal pod lupou zaujímavosť typov známky K. G. s otvorenou a zatvorenou klopou kabáta. Naučili sa tak, načo sa môže používať lupa a precvičili sa v používaní pinzety. (Bohužiaľ, zatiaľ ich máme len pár, a tak si ich požičiavali).

Článok Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou Článok Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou Článok Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou
 

Keď sme prišli k otvoreniu balíčkov rakúskych známok, našli tam zopár známok s dierkami. Vysvetlil som, čo sú perfiny a hneď dostali za úlohu vymyslieť, aký perfin by mohli vytvoriť pre seba z vlastného mena a priezviska, ak by ním označovali svoje známky. Zatiaľ ešte neprišlo k tomu, ako ich využiť v budúcom exponáte, lebo znalosti o tematickom použití majiteľov perfinov zo zahraničia nám chýbajú.

Pri zmývaní zvyškov papiera rakúskych a maďarských známok sa presvedčili o tom, že odstránenie papiera ešte neznamená, že známka po sušení je už vyhovujúca na zaradenie do zásobníka. Prečo? Lebo ostala opätovne prilepená na sušiacom papieri a tak sa musel postup so zmývaním 2-3-krát opakovať a ešte k tomu bez záťaže ťažkým katalógom Zumstein... Že to bol opätovný dôkaz trpezlivosti pri práci, to nemusím zdôrazňovať.

Článok Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou   Článok Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou
 

Po dôkladnom vysušení nasledovala otázka na zopakovanie, čo je filatelia. Viacerí správne poznamenali, že ide o zbieranie známok, ale Adamko doplnil, že systematické zbieranie. Čo znamenalo, že získané známky by sme mali uložiť podľa určitých pravidiel, ale ako? Deti navrhli: podľa štátov alebo podľa toho, či sú na známkach osoby alebo znaky krajín. Tým deti samy objavili to, čomu sa v matematike múdro vedecky hovorí, že množinu prvkov môžeme usporiadať viac ako jedným spôsobom!

Článok Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou
 

A to nehovorím o tom, že deti získali malé základy zbierok známkových krajín a rozhodli sa, že budú súťažiť, kto do konca školského roka nazbiera viac „štátov“ a pod.

Uvedené príklady ukazujú na zložitosť práce vedúceho KMF, aj keď netvrdím, že je to vždy nutné takto postupovať. Veď k základom filatelie a pripútania detí ku známkam môžeme prísť obyčajne aj jednoduchým zbieraním, vzájomnou výmenou bez komplikovania nejakou extra odbornosťou – ale ak k tomu príde, prečo to nevyužiť? Filatelia je zábava a koníček ale nie v poslednom rade aj vec, ktorá k vede nemá ďaleko a vtedy môžeme školskej praxi pomôcť. Lebo tam, kde v škole pri plnení učebných osnov a záväzných ukazovateľov vo vzdelávaní a výchove nie je na to jednoducho čas, učiteľ často predkladá hotové fakty, lebo je to hneď a rýchlejšie, ale naša prax hrou im ukáže metódu trvalejšieho osvojenia poznatkov. A spojenie teórie s praktickou činnosťou. Viem, nemusel som vás o tom presvedčiť, ale chcel som iba ukázať jednu z možných ciest a hádam sa to aspoň čiastočne podarilo. A vedúci krúžku, aj keď nie ako učiteľ, pomohol škole, vyučovaciemu procesu. Hrou.

Článok Vzťah medzi krúžkom mladých filatelistov a školou
 



Pre oživenie je článok ilustrovaný poštovými známkami s námetom mladých filatelistov - zberateľov poštových známok, ktorých vyšlo po celom svete celkom veľa a ktoré sa možno pre niekoho stanú inšpiráciou, čo zbierať ...




Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov