Recenzia knižnej publikácie Považská Bystrica na historických pohľadniciach

Tlač: PN print s.r.o. Piešťany

Rok vydania: 2016, 1. vydanie

Počet strán: 230

Formát: A4, na výšku

Väzba: Tvrdá

ISBN 978-80-972257-5-9

Zanietený zberateľ a lokálpatriot Milan Belás nepodľahol vydavateľskej vlne viacerých miest, čím skôr vydať publikáciu o svojom meste, či obci, bez dostatočnej prípravy. Naopak, trpezlivo, kamienok po kamienku, pohľadnicu po pohľadnici sústreďoval nie jeden, ale niekoľko rokov. O každej pohľadnici chcel vedieť čo najviac, najradšej všetko: Kto v dome býval, čím bol, kedy pol postavený, aké názvy mali ulice a kedy sa zmenili? A až keď sa ubezpečil, že materiálu na publikáciu a vedomosti o pohľadniciach a na nich zobrazených reáliách má dosť, že možno už ďalšie ani nezíska, prikročil k spracovaniu tejto knižky. Je to na nej poznať! Nič nenechal na náhodu a teda aj na grafickú prípravu, návrh obálky, textovú a jazykovú úpravu, i výber tlačiarne, to všetko zveril do rúk profesionálov.* Tak vznikla táto hodnotná publikácia na ktorú môže byť hrdé Mesto Považská Bystrica a jej občania, aj tí z blízkych obcí, ktoré sú do knižky zahrnuté.

V úvode knižky sú príhovory primátora mesta a autora knižky. Nasleduje stať o zavedení poštových lístkov a význame poštových pečiatok. V časti o histórii vzniku a zavedení pohľadníc ako otvorenej poštovej zásielky plynulo prechádza na spôsoby zbierania pohľadníc.

Hlavnou náplňou knižky sú pohľadnice Považskej Bystrice najstaršími počínajúc. Pod každou pohľadnicou je uvedené poradové číslo, pomenované zobrazené objekty s komentárom a uvedením konkrétneho roku použitia pohľadnice. Na prvých stranách tejto časti sú to pohľadnice s dlhou adresou (ďalej DA), teda do roku 1905, nasledujú ďalšie až do rozpadu monarchie, a to sme už na strane 50 a čísle pohľadnice 83. Najčastejšie zábery sú na námestie a priľahlé ulice, ďalej na Považský hrad a kaštieľ, ale aj na okolité doliny a Manínsku tiesňavu.

Aj po roku 1919 sa ešte objavujú pohľadnice s maďarsko-nemeckými nápismi a treba uviesť, že už skôr boli vyobrazené aj farebné pohľadnice. Vyskytujú sa zábery s religioznymi námetmi, celkové pohľady na krajinu, ale aj zábery skalísk a brál a nechýbajú zábery na život popri Váhu. Nastáva obdobie rozvoja, vtedy ešte obce Považská Bystrica, pribudla tehelňa, nové ulice, nové obchody s novými majiteľmi. Treba ale ako fakt zobrať, že dominantnými zábermi sú Považský hrad, kaštieľ Orlové, Považská Teplá a Tiesňavy. Objavujú sa ďalej pohľadnice železnice, železničnej stanice, trhoviska, školských a športových objektov a života v meste. Veľa pohľadníc je venovaných Považskému podhradiu a zopár tiež tam konanému zjazdu sokolskej mládeže. Pýchou sa stal Štefánikov most cez Váh, socha M. R. Štefánika a evanjelicky zborový dom z roku 1941.

Najväčší rozmach obce a jej povýšenie na mesto nastal po roku 1945, čo dokumentuje nový pohľad na Považskú Bystricu plnú nových a nových objektov priemyselnej a občianskej vybavenosti. To už nie hrad a kaštieľ a Manín, ale nové námestie, nové ulice a nové továrne, nemocnice a školy.

Stranou 200 a pohľadnicou 383 začínajú pohľadnice z okolitých obcí Dolná a Horná Maríková, Papradno, Brvnište, Jasenica, Udiča, Pružina, Domaniža, Milochov, Vrchteplá, a Podskalie. Obce majú veľmi pekné historické pohľadnice, typicky dedinské: kostol, škola, celkový záber, a uličné zábery často s hrajúcimi sa deťmi, či hydinou, zvieratami, alebo konskými povozmi. Obciam je venovaných 29 strán a približne 60 pohľadníc.

Knižka ako skoro každá, končí použitou literatúrou, poďakovaním podporovateľom a úplne detailnými údajmi o všetkých, ktorí sa na tvorbe a zrode knižky podielali akýmkoľvek spôsobom, a na začiatku tejto recenzie sú označení*.

Bolo mi cťou, že som mohol robiť túto recenziu knižke, ktorú napísal, podobne ako niekoľko ďalších pán Milan Belás, lebo ju písal srdcom a s pokorou.

Ďalšie informácii o knihe a fotografie z jej uvedenia do života nájdete na stránke: Nová publikácia o Považskej Bystrici: 450 útržkov histórie nášho mesta.

Filatelistickí partneri