Nature protection: Vihorlatské vrchy - Short-toed snake eagle (Circaetus gallicus)

Commemorative postage stamp from the Nature protection stamp series dedicated to the Vihorlatské vrchy mountains and the representative of their fauna - the short-toed snake eagle (Circaetus gallicus).

07. 06. 2024

Commemorative Postmark:
Inauguration of the postage stamp Technical monuments: Steam locomobile Umrath

Inauguration of the postage stamp Technical monuments: Steam locomobile Umrath
Day of use: 15. 04. 2016
 
Post office: NITRA 1
Colour: black

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Commemorative postmark used in Nitra on the occasion of the inauguration of the postage stamp Technical monuments: Steam locomobile Umrath (1894).


Text motifs: INAUGURÁCIA POŠTOVEJ ZNÁMKY

Pictorial motifs: Detail parnej lokomobily Umrath.

Postmark artwork: akad. mal. Marián Komáček

Thematic description and context:

Lokomobila Umrath zo zbierky Slovenského poľnohospodárskeho múzea bola vyrobená v roku 1894 v Prahe. Hmotnosť lokomobily je 3,5 tony. Výkon na remenici je pri 160 otáčkach za minútu 6 – 9 konských síl, tlak pary 7 atmosfér. Spotreba uhlia na 8 hodín je približne 200 kg a spotreba vody 400 litrov.

Informáciu o existencii parnej lokomobily sme dostali od Ing. Čavoja v júli 1985. Lokomobila sa nachádzala nad obcou Breznička. Prevoz do múzea sa uskutočnil dňa 27. 11. 1985. Na základe zistených informácií lokomobila pôvodne patrila podniku „Lučenecký vlnársky závod v Opatovej pri Lučenci“, ktorý bol založený v r. 1868. Bola využívaná na pohon čerpadiel a po prvej svetovej vojne bola presunutá do obce Breznička, kde slúžila na pohon mláťačiek a šrotovníkov. Vzhľadom na to, že išlo o veľmi vzácny parný stroj, v zamestnancoch múzea sa prebudila ohromná túžba opätovne ho oživiť. Túto iniciatívu silne podporovali pán doc. Križan, pán Boroth so synmi ako aj pán Pilný, pán Malíček, riaditeľ SPM Ing. Vontorčík a odborný pracovník SPM za úsek mechanizácie Ing. Gidaszewski. Technický stav lokomobily bol veľmi žalostný a vyžadoval si konštrukčné zásahy. Za povšimnutie stojí fakt, že všetky spoje na stroji sú nitované a bez jediného zvaru. Po dlhšom hľadaní dodávateľa opravy sa napokon podarilo presvedčiť vedenie SES n. p. Tlmače, kde boli Ing. Seidl, Ing. Bielik, Ing. Majdik, pán Zajko a iní poverení opravou. Ukončenie opravy sa uskutočnilo 22. 5. 1995 a v tom roku sa lokomobila tiež stala ozdobou Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Nitre.

A to najdôležitejšie na záver – náklady na opravu boli vyčíslené na takmer tristotisíc korún, ktoré SES Tlmače venovali ako sponzorský dar. Ďakujeme v mene všetkých obdivovateľov historickej techniky.


Author (source) of the description: Ing. Vladimír Majerčík


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists