Tribute to First Line Warriors - Coronavirus COVID-19 Pandemic and Philately

Overview of postal materials with a direct or indirect correlation to the COVID-19 corona pandemic.
(Updated on 6th March, 2020)

06. 04. 2020

Postage Stamp:
Day of postage stamp: Vincent Hložník (1919 – 1997)

Day of postage stamp: Vincent Hložník (1919 – 1997)
Date of Issue: 03. 12. 2019
Face value: 0,80 €
Postage stamp dimensions: 44,1 x 26,5 + k 22 x 26,5 mm
Printing sheet form: TL
Stamps in printing sheet: 30
Stamps in set: 1
Printing company: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Printing technique: Ofset
Amount printed: 300000

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Postage stamp from the Day of postage stamp series devoted to the Slovak artist and the author of Slovak postage stamps Vincent Hložník (1919 – 1997).


Text motifs: VINCENT / HLOŽNÍK / 1919 – 1997 / DEŇ / POŠTOVEJ / ZNÁMKY

Pictorial motifs: Portrét a kresby postáv Vincenta Hložníka.

Postage stamp artwork: Prof. akad. mal. Dušan Kállay

Postage stamp engraving: František Horniak

Postage stamp with coupon:

Postage Stamp Day of postage stamp: Vincent Hložník (1919 – 1997) (Postage stamp with coupon)


Original artwork(s):

Postage Stamp Day of postage stamp: Vincent Hložník (1919 – 1997) (Original artwork(s))


Thematic description and context:

Vincent Hložník (* 22. október 1919, Svederník – † 10. december 1997, Bratislava) bol slovenský maliar, grafik, ilustrátor, sochár a pedagóg, predstaviteľ expresionizmu. Patrí medzi najvýznamnejších predstaviteľov slovenského výtvarného umenia, generácie umelcov druhej svetovej vojny, mladej avantgardy. Ilustroval vyše sto diel svetovej i národnej literatúry. Vo svojej tvorbe reagoval najmä na udalosti druhej svetovej vojny a hovorí o nej v dokumentárnom filme Vincent Hložník z cyklu Profily, ktorý realizovala Slovenská televízia Bratislava v roku 1994 (scenár Tatiana Syneková, réžia Fedor Bartko).

Tvorba Vincenta Hložníka predstavuje výrazný prúd v slovenskom modernom výtvarnom umení a radí ho k jeho najvýznamnejším zástupcom. Tvoril v oblasti maľby, grafiky, kresby, knižnej ilustrácie, známkovej tvorby, je autorom výtvarných realizácií v architektúre, významná je i jeho sakrálna tvorba a množstvo vitráží. Jeho diela venované postaveniu človeka vo svete mali vždy výrazný humanistický, etický a sociálny charakter, ktorý tak určil autorov trvalý príklon k expresívnemu figurálnemu prejavu.

Umenie poštovej známky sa u Vincenta Hložníka vyvinulo celkom zákonite ako grafické majstrovstvo. Vyústilo najmä kresbou a kompozíciou do úplne samostatnej súčasti umelcovej predstavivosti, ktorá sa realizovala v tomto druhu spoločenskej zákazky. V známkovej tvorbe zostával skôr v okruhu reprezentatívne vážnejších námetov, aj keď sa často vyznával z obdivu ku kvetinám, motýľom, k sériám fauny, ľudového umenia či krojov. Bol zanieteným interpretom námetov predovšetkým slovenskej histórie (Devín – Štúr) a súčasnosti (Slavín, Prešov, Skalica). Z tohto hľadiska jeho známková tvorba, a zákonite celá výtvarná činnosť, vychádza z osudov Slovenska a slovenského človeka. Novými pohľadmi sa vyznačujú emisie k polstoročným výročiam bratislavskej Univerzity Komenského a Symfonického orchestra Čs. rozhlasu v Bratislave. Pozoruhodnými grafickými počinmi sú miniatúry poetických portrétov významných osobností z dejín Slovenska (Ľudovít Štúr, Janko Kráľ, J. M. Hurban). Hložníkovi grafika poštovej známky imponovala, a to najmä predstavou o najmenšej výtvarnej kompozícii, o ďalších zložkách jej použiteľnosti a záujmu o ňu. Ako tridsaťjedenročný vytvoril svoj prvý návrh známky s budovateľským námetom, s ktorým však v rámci súťaže neuspel. V tom istom roku (1950) tiež vytvoril pozoruhodný grafický list – farebnú linoleorytinu Ukrižovanie. Najzaujímavejší bol preňho pocit, keď spoznal krásu malej a dokonalej rytiny návrhu svojej prvej známky Academia Istropolitana. Je to známka vysokej úrovne, a jedna z najvydarenejších vízií Vincenta Hložníka.

Hložník cítil dlh, ktorý boli slovenskí výtvarníci vo vtedajšom spoločnom československom štáte povinní splatiť známkovej tvorbe. Známky akoby vo vedomí slovenských tvorcov nemali miesto. Chýbal vzťah k známkovej tradícii, ktorá v tej dobe na Slovensku neexistovala. Táto tradícia sa však postupne do súčasnosti bohato rozvinula.


Author (source) of the description: Mgr. Milan Mazúr a Wikipedia - slobodná encyklopédia


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists