Actual information from the Union of Czech Philatelists

Review of the most recent information from the Union of Czech Philatelists as provided by the journal Informace SČF.

17. 07. 2023

Postage Stamp:
Technical monuments: Historical motorcycles –Jawa 05/550 Pionier

Technical monuments: Historical motorcycles –Jawa 05/550 Pionier
Date of Issue: 17. 04. 2014
Face value: 1,25 €
Postage stamp dimensions: 44,1 x 26,5 mm
Printing sheet form: TL
Stamps in printing sheet: 50
Stamps in set: 2
Printing company: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Czech Republic
Printing technique: Rotary recess printing combined with intaglio printing
Amount printed: 1000000

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Poštová známka z emisného radu Technické pamiatky s vyobrazením motocyklu Jawa 05/550 Pionier, ktorý sa vyrábal v Považskej Bystrici.


Text motifs: Jawa / 50/550 / Pionier

Pictorial motifs: Motocykel Jawa 50/550 Pionier.

Postage stamp artwork: Mgr. art. Robert Makar

Postage stamp engraving: Mgr. art. Ľubomír Žálec

Original artwork(s):

Postage Stamp Technical monuments: Historical motorcycles –Jawa 05/550 Pionier (Original artwork(s))


Thematic description and context:

Pri zrode legendárneho malého motocykla z dielne svetoznámeho výrobcu stáli traja muži: technický riaditeľ firmy JAWA Dr. Frei, konštruktér Josef Jozíf a motorár Jan Křivka. Pôvodný projekt z roku 1947 po februári 1948 skončil v šuplíku, jeho čas prišiel až začiatkom 50. rokov, kedy ho Jozífov konštruktérsky tím prepracoval. V roku 1954 vznikol prvý prototyp „päťdesiatky“ pod označením 359. V tomto roku sa rozhodlo aj o umiestnení výroby do Považských strojární v Považskej Bystrici, kde sa už predtým vyrábal Manet 90. Medzičasom vylepšený motocykel dostal okrem typového (50/550) aj svoje známe „civilné“ pomenovanie – Pionier. Sériová výroba sa rozbehla v apríli 1955. Pionier bol vybavený dvojtaktným vzduchom chladeným ležatým jednovalcom s objemom 49,8 cm3 (Ø 38 × 44 mm), ktorý vyvinul max. výkon 1,5 k (1,1 kW) pri 5000 otáčkach/min., pričom si vypýtal 1,5 l paliva na 100 km. Točivý moment prenášala na koleso lamelová spojka umiestnená v olejovej vani prostredníctvom trojstupňovej mechanickej prevodovky. Pri vlastnej hmotnosti 60 kg uviezol 130 kg a dosahoval rýchlosť 45 km/hod. Rám bol otvorený, aby umožnil pohodlné nasadanie a jazdu aj dámskej posádke v sukniach. Zaujímavo bolo vyriešené odpruženie zadného kolesa jedinou centrálne umiestnenou pružinou. Celkovo pôsobila malá Jawa elegantným dojmom a spolu s koncepciou pohonného agregátu a niektorými ďalšími konštrukčnými riešeniami ďaleko predstihla svoju dobu. Stala sa obľúbeným dopravným prostriedkom širokého okruhu motoristov, najmä však medzi mládežou. V Čechách ju pre tvar vodičovho sedadla láskyplne a trefne prezývali „Pařez“. V roku 1958 bol Pionier podrobený dôkladnej modernizácii (typ 555), ktorej výsledkom boli nielen zlepšené výkonové parametre a praktickosť, ale atraktívnejší vzhľad. Základnú koncepciu Pioniera prevzali aj ďalší jeho nasledovníci – Jawa 05 (1962), Jawa 20 a 21 sport (1967) a napokon športovo ladený typ Jawa 23 Mustang (1968). Vo výrobe sa udržali až do začiatku 80. rokov, kedy sa v Považských strojárňach vyrábal už iba moped Babeta.


Author (source) of the description: Ing. Miroslav Bachratý


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists