Prague Posts - past and present (the review)

Author: Ing. Pravoslav Kukačka
Published: 07. 02. 2015 01:48

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Review of a book publication Prague Posts - Past and Present, published in Prague in 2009.

V roce 2009 byla vydána zajímavá publikace, která potěšila zájemce o poštovní historii, filatelisty a milovníky pragenzií. Kniha autora Jiřího Kratochvíla „Pražské pošty - historie a současnost“ přinesla předtím nikdy nezveřejněný komplexní pohled na všechny pražské pošty, které kdy v historii na území Prahy existovaly. Nejde jen o historické centrum, ale o Prahu v rozsahu od Vinoře po Zbraslav. V knize je nejen fundovaně zpracována historie pražského poštovnictví od počátků v roce 1526 až po současnost, ale svoji historii zde má samostatně popsanou každá jednotlivá pošta, třeba již i dávno zrušená. U všech pošt je zpracován vývoj jejich názvů, popsána všechna jejich sídla, včetně dat stěhování, a u každé je minimálně jedna, ale spíše více fotografií jejích sídel.

Publikace je doplněna řadou přehledných tabulek, vysvětlujících systémy několikerého přečíslování pražských pošt, historickým přehledem poštmistrů, přehledem o službách, o rozsahu doručování, o systému poštovních směrovacích čísel, o stáří jednotlivých pošt, o zbouraných budovách pošt a o rozmístění pošt v jednotlivých katastrech města. V příloze je i množství poštovních map pražského okolí a Prahy samotné z jednotlivých časových období. Doplňkově je zde popsána i historie pošt vojenských (polní pošty, DDP, současnost) a historie všech poštovních institucí sídlících kdy v Praze.

Autorem publikace je pražský poštovní historik Jiří Kratochvíl, častý přispěvatel do časopisu Filatelie, autor 20. dílu Monografie čs. známek „Historický vývoj názvů pošt v českých zemích“, vystavovatel a lektor. Je dlouholetým členem Klubu filatelistů, sběratelů specializovaných oborů, 00-15 Praha. V roce 2005 byla jeho činnost v klubu a ve svazových odborných společnostech a sekcích oceněna udělením zlatého stupně Čestného odznaku Svazu českých filatelistů. V roce 2013, u příležitosti oslav 70. výročí založení našeho klubu, udělilo předsednictvo Svazu českých filatelistů Jiřímu Kratochvílovi nejvyšší svazové ocenění - Čestné uznání za zásluhy o rozvoj filatelie.

Popisovaná publikace, kterou vydalo nakladatelství Libri (LIBRI - Nakladatelství původní české encyklopedické literatury, resp. Jiří Kratochvíl - Pražské pošty - historie a současnost), má 480 stran, 300 obrázků, 11 poštovních map a barevnou přílohu. Původní doporučená cena 490,- Kč byla nyní snížena na 290,- Kč při přímém prodeji od nakladatele. Při vyřízení objednávky poštou je nutno počítat s poštovným a balným ve výši 100 Kč. Na uvedených internetových stránkách si můžete publikaci objednat a také na nich naleznete veškeré kontakty na nakladatele, vč. telefonních čísel k dojednání event. osobního převzetí publikace.

Věříme, že naše informace zaujme ty z Vás, kteří ještě toto vynikající dílo nemáte ve své knihovně, a že kniha pak bude pro Vás nepostradatelným pomocníkem.

Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service