Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Aktuality

Aktuality

 
 
Obchody a inzercia

Obchody a inzercia

 
 
Agenda

Agenda

 
 
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filatelistickí partneri

Filatelistickí partneri

 
Slovenský olympijský výbor
 
Medzinárodné združenie olympijských zberateľov
 
 
Filatelistický a zberateľský portál www.postoveznamky.sk
 
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
 
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Hlavná stránka Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov Identifikácia spoločnosti Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov Prihláška za člena Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov Kontakty Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov   Angličtina / English  
Filatelistický a zberateľský portál www.postoveznamky.sk

Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90

Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90

Poštová známka


Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90



Poštová známka Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90
Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90
 

Poštová známka z emisného radu Technické pamiatky s vyobrazením motocyklu Manet M90, ktorý sa vyrábal v Považskej Bystrici.

Deň vydania: 17. 04. 2014
Nominálna hodnota: 1,10 €
Rozmery známky: 44,1 x 26,5 mm
Forma tlačového listu: TL
Počet známok na tlačovom liste: 50
Počet známok v sérii: 2
Výtvarný návrh známky: akad. mal. Marián Komáček
Rytina známky: Mgr. art. Ľubomír Žálec
Tlačiareň: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače: Rotačná oceľotlač v kombinácii s hĺbkotlačou
Náklad: 1000000
Textový motív: Manet 90
Obrazový motív: Motocykel Manet 90.
Pôvodný výtvarný návrh(y)(1):

Poštová známka Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90  (Pôvodný výtvarný návrh(y))

Tematický popis a súvislosti

Po zrušení výroby automobilov (1936) hľadala brnianska Zbrojovka náhradný civilný program. Uvažovalo sa s „motokolom“, malým motocyklom vychádzajúcim z tradície výroby bicyklov. Konštrukciou bol poverený Ing. Josef Ullman, ktorý dokončil prvý prototyp „Z 2“ v roku 1939. Išlo však už o skutočný malý motocykel s motorom s objemom 98 cm3. Ďalšie práce prerušila okupácia, Ing. Ullman však na projekte tajne pokračoval, takže v roku 1945 už bola pripravená výroba zdokonalenej verzie. V roku 1946 vzniklo 10 prototypov, ktoré úspešne absolvovali skúšky a tak bol motocykel zaradený do objemového radu čs. motocyklov. V tom istom roku padlo aj rozhodnutie o jeho výrobe v pobočnom závode Zbrojovky v Považskej Bystrici (neskôr Považské strojárne). Rozbeh výroby zabezpečoval Ing. Ullman so spolupracovníkmi, pričom došlo k ďalším vylepšeniam ako aj k redukcii objemu na 93 cm3 (Ø 32 × 58 mm). Sériová výroba motocykla s označením MANET 90 (podľa vrchu Manín) sa rozbehla v roku 1947, išlo teda o vôbec prvý čs. povojnový motocykel a tiež o prvé sériovo vyrábané motorové vozidlo na Slovensku. Konštrukčne jednoduchý, pritom pôvabný motocykel bol vybavený neobvykle riešeným motorom – dvojpiestovým jednovalcom, ktorého princíp spočíval v usporiadaní dvoch zvislých pracovných valcov za sebou so spoločným spaľovacím priestorom (patent Garelli). Motocykle s motorom tejto koncepcie vyrábala od roku 1926 firma Puch, najväčšie úspechy však zožali pod značkou DKW. Motor Maneta 90 dával výkon 2,8 kW (3,5 k) pri 4500 ot./min, prevodovka bola trojstupňová a viaclamelová spojka pracovala v olejovej vani. Jazdný komfort zabezpečovala teleskopická vidlica predného kolesa a odpružené sedadlo vodiča. Motocykel uviezol 80 kg pri priemernej spotrebe 1,5 l/100 km a dosahoval max. rýchlosť 65km/h. Manet 90 sa od začiatku tešil značnej obľube a významne prispel k motorizácii povojnového Slovenska. Do ukončenia jeho výroby v roku 1951 opustilo výrobný závod 37 630 strojov. Do súčasnosti sa však dochovalo pomerne málo exemplárov a preto je dnes ceneným a vyhľadávaným motocyklovým veteránom.

Ing. Miroslav Bachratý


Súvisiace materiály (3):

Poštová známka Technické pamiatky: Historické motocykle – Jawa 05/550 PionierPoštová známka
Technické pamiatky: Historické motocykle – Jawa 05/550 Pionier
Príležitostná pečiatka Inaugurácia poštových známok Technické pamiatky: Historické motocyklePríležitostná pečiatka
Inaugurácia poštových známok Technické pamiatky: Historické motocykle
Personalizovaný upravený tlačový list (PersUTL) Motocykle MANET M 90 a JAWA 50 Pionier z Považskej Bystrice (známka ZSF)Personalizovaný upravený tlačový list (PersUTL)
Motocykle MANET M 90 a JAWA 50 Pionier z Považskej Bystrice (známka ZSF)

Súvisiace články (1):

Emisný plán slovenských poštových známok na rok 2014Emisný plán slovenských poštových známok na rok 2014

Súvisiace podujatia (1):

Slávnostná inaugurácia poštových známok Technické pamiatky: Historické motocykle



Zdroj: Slovenská pošta/POFIS




 



Poslať komentár

Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90

Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90
Technické pamiatky: Historické motocykle – Manet M90
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
  Možnosti spolupráce Kontakt
Copyright (c) 2007-2019 FilaNotes Všetky práva vyhradené.