Public poll for the most beautiful Slovak postage stamp of 2023

Information about the Public poll for the most beautiful Slovak postage stamp and first day cover (FDC) issued in 2023.

25. 04. 2024

Service des postes:
Christmas 2013: Folk Themes in the artworks of Ludovit Fulla (Slovenská pošta, a. s.)

Christmas 2013: Folk Themes in the artworks of Ludovit Fulla (Slovenská pošta, a. s.)
Date of Issue: 16. 11. 2013
Face value: Žiadna (Vec poštovej služby / Service des postes) 

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Service des postes with the motif of postage stamp Christmas 2013: Folk Themes in the artworks of Ludovit Fulla (Slovenská pošta, a. s.).



Pictorial motifs: Biblický novozákonný námet narodenia (Madona s dieťaťom) s názvom „Narodenie“ (1940) z dielne Ľudovíta Fullu.

Thematic description and context:

Podkladom pre poštovú známku Vianoce je dielo Ľudovíta Fullu (1902 – 1980), jedného z najvýznamnejších slovenských umelcov 20. storočia. Bol veriacim človekom a významnú úlohu v jeho tvorbe zohrala aj kresťanská ikonografia, ktorá sa výraznejšie presadila v jeho tvorbe 40. rokov 20. storočia. Vtedy vznikla séria drevorezov na biblické novozákonné námety: motív na známke je z  drevorezu Narodenie (1940).

Ani vo Fullovom prípade však neexistovala priama úmera, resp. rovnica medzi pojmami viera a tvorba, jeho osobnou vnútornou zbožnosťou a umeleckým štýlom. Možno to boli práve z rodiny hlboko zakorenené kresťanské myšlienky a ideály, ktoré prehĺbili a znásobili jeho vzťah k stredoveku, pomohli rozsvietiť jeho výtvarnú citlivosť smerom k vnímaniu ikonopisnej maľby, patriacej popri ľudovom umení k základným inšpiráciám jeho obrazovej koncepcie. Hlavnými témami, ku ktorým sa v tvorbe vracal, boli novozákonné motívy a zvlášť mariánsky kult. Hlbokú výtvarnú a myšlienkovú silu vložil do niekoľkých obrazov namaľovaných na náboženské témy, tiež do maliarskych variantov ukrižovaného Krista. V ich sakrálnej maliarskej hieratickosti podporenej slávnostným pôsobením zlata a farebným akordom s prevládajúcim jasnou rumelkou a matnými sienami, nachádzame ďalšie vrcholné varianty fullovskej interpretácie západných gotických diel, ale aj východnej ikonopisnej maľby. Frontalitou, statickosťou kompozície, programovo historizujúcim konceptom sa tu majster dovolával poučenia a podnetov z umenia stredoveku. Častou témou jeho diela bola madona: na Slovensku sa Panna Mária Sedembolestná oddávna uctievala ako patrónka a ochrankyňa krajiny, a preto významové presahy od „materskej“ k „mariánskej“ rovine námetu boli časté a prirodzené. Zobrazenie matky s dieťaťom sa často posúvalo z roviny žánrovej do roviny symbolickej: matka s dieťaťom sa stávala madonou, neraz s prívlastkom „slovenská“, aby obrazne bdela nielen nad osudmi jednotlivcov, ale i celého národa.


Author (source) of the description: PhDr. Katarína Bajcurová, CSc.


Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists