Actual information from the Union of Czech Philatelists

Review of the most recent information from the Union of Czech Philatelists as provided by the journal Informace SČF.

17. 07. 2023

Pictorial Postal Card:
Easter 2017: Vajnory folk painting

Easter 2017: Vajnory folk painting
Date of Issue: 24. 03. 2017
 

Angličtina / English

Use translation by Google Translate (no guarantee).

Stationary pictorial postal card Easter 2017: Vajnory folk painting with motif of pelican


Text motifs:
Adresná strana: Ornamentálna výzdoba kostola Sedembolestnej Panny Márie vo Vajnoroch - H. Krištofičová, ľudová maliarka z Vajnor;
Obrazová strana: nie je.

Pictorial motifs:
Natlačená známka: ako známka Veľká noc 2017: Vajnorská ľudová maľba;
Obrazová strana: rovnaké motívy ako na poštovej známke (širší obraz).

Obrazová strana:

Celinová pohľadnica Veľká noc 2017: Vajnorská ľudová maľba


Thematic description and context:

Veľkonočná emisia možno prekvapí netypickými motívmi a tematickým zameraním na ľudovú ornamentálnu maľbu. Zobrazené ornamentálne motívy vychádzajú z pôvodnej maľby ohnísk, ktorá patrí medzi najvýznamnejšie prejavy ľudovej maľby minulých storočí. Tvorba je obdivuhodná i tým, že pochádza výhradne od žien, gazdiniek, t.j. ide o nástennú maľbu neškolených ľudových umelkýň.

V malokarpatskej oblasti sa táto pôvodne ochranná nástenná maľba interiéru kuchyne zachovala aj po zániku otvorenej kuchyne a samotného ohniska. V priebehu 19. storočia sa rozvinula do podoby bohatej ornamentálnej reprezentatívnej výzdoby interiéru domu. Vo Vajnoroch (dnes mestská časť Bratislavy) boli steny vstupnej siene zvyčajne vyzdobené charakteristickými poloblúkovitými kompozíciami pestrej farebnosti s motívmi kvetov, rastlín a vtáčikov. Zo samotných nástenných malieb sa v originálnej podobe na stene do súčasnosti zachovalo pomerne málo pamiatok, v pôvodných interiéroch sa prakticky nevyskytujú. Najucelenejšiu podobu charakteristickej vajnorskej ornamentiky nachádzame, tak trochu prekvapujúco a pre ľudovú maľbu netypicky, vo vajnorskom Kostole Sedembolestnej Panny Márie. V emisii sú reprodukované maľby z presbytéria.

Na známke dominuje motív pelikána, ktorý predstavuje veľmi dôležitý vtáčí symbol. V kresťanskej stredovekej i renesančnej symbolike ide o symbol sebaobetovania Ježiša Krista, obetavej rodičovskej lásky, lásky k blížnym, ako aj symbol miernosti v stravovaní. Motív pelikána sa ako symbol obety v kresťanstve rozšíril prostredníctvom renesančných vzorníkov, literatúry a cirkevných piesní. Podobne sú v duchu kresťanskej symboliky prezentované i motívy hrozna, obilné klásky či holúbky ako symboly obety, lásky a cností.

Maľby vytvorila v roku 1968 skupina vajnorských žien, ornamenty v duchu tradičnej maľby predkreslila ľudová umelkyňa Hedviga Krištofičová (1909 – 1999) a vymaľovala ich spoločne s Máriou Feketovou, Teréziou Zemanovou, Máriou Škvorcovou, Hedvigou Vrbovou a ďalšími rovesníčkami, neškolenými výtvarníčkami, ozajstnými ľudovými umelkyňami, nositeľkami ľudovej tradície maľby.


Author (source) of the description: Mgr. Antónia Paulinyová


Specialized sections

Philatelic partners

POFIS - Postal philatelic service
EXPONET - Virtual international philatelic exhibition
Slovak Society of Olympic and Sports Collectors
Filaso.cz ...or philatelists for themselves
OLYMPSPORT - Czech Association for Olympic and Sport Philately
ZSF - Union of Slovak Philatelists