XXXIII. Letné olympijské hry Paríž 2024 - Lukostreľba

Príležitostná poštová známka vydaná pri príležitosti konania XXXIII. Letných olympijských hier Paríž 2024 s námetom lukostreľby.

28. 06. 2024

Poštová známka:
Vianoce 2014: Narodenie – vitráže romantizmu

Vianoce 2014: Narodenie – vitráže romantizmu
Deň vydania: 14. 11. 2014
Nominálna hodnota: 0,45 €
Rozmery známky: 26,5 x 33,9 mm
Forma tlačového listu: TL
Počet známok na tlačovom liste: 50
Počet známok v sérii: 1
Tlačiareň: Poštovní tiskárna cenin, a.s., Praha, Česká republika
Technika tlače: Ofset
Náklad: 2000000

Poštová známka z emisného radu Vianoce s motívom Narodenia na sklenenej vitráži v Kostole Nanebevzatia Panny Márie v Chynoranoch z roku 1933.


Textový motív: CHYNORANY (1933) / Kostol Nanebovzatia / Panny Márie

Obrazový motív: Detail vitráže z Kostola Nanebovzatia Panny Márie v Chynoranoch.

Výtvarný návrh známky: akad. mal. Vladislav Rostoka

Pôvodný výtvarný návrh(y):

Poštová známka Vianoce 2014: Narodenie – vitráže romantizmu (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Tematický popis a súvislosti:

Fenomén historizujúcich sklomalieb prelomu 19. a 20. storočia sa svojho docenenia na Slovensku dočkal iba nedávno (Ilona Cónová a kol. Vitráže na Slovensku. Bratislava 2006). Ich neorenesančný a neoklasicistický štýl pretrvával v podstate od polovice 19. storočia až do medzivojnového obdobia. Sú nielen ukážkou profesionálneho remeselného spracovania; napokon – v tomto období fungovalo v okolitých krajinách, najmä v Rakúsku a v Čechách, už mnoho špecializovaných firiem. Neraz ale ich ručne maľované detaily či modelácia postáv a ich inkarnátov (tvárí, rúk a pod.) presahujú dobový štandard a radia ich do dejín maliarstva aj v nadregionálnom kontexte. Navyše, nerigorózne kombinácie rozličných štýlov korigujú tiež vžité predstavy o striedaní slohov a neustáleho umeleckého pokroku.

Súbor ôsmich vitráží Rímskokatolíckeho farského kostola Nanebovzatia Panny Márie v Chynoranoch (okres Partizánske) je ucelenou kolekciou sklomalieb, ktorých vyhotovenie v roku 1933 pre chrám inicioval jeho vtedajší kňaz a kanonik Ignác Wohland (1902 – 1955). Niet preto divu, že jedným z námetov sa stala postava jeho patróna, Sv. Ignáca z Loyoly – zakladateľa rádu Spoločnosti Ježišovej (Jezuiti). Na okne je znázornený v momente mariánskej vízie, motívu, ktorým sa jeho hagiografická legenda hlási k odkazu sv. Bernarda z Clairvaux: Kľačiac v čiernom rádovom rúchu s modrým plášťom, tvár v profile, hľadí na tróniacu Bohorodičku s Ježišom – dieťaťom na kolenách, ktorá sa zjavila v presvetlenom oblaku pred ním. Skalné prostredie scény je doplnené niekoľkými atribútmi: krucifixom i otvorenou knihou s typickým monogramom IHS, nechýba ani dedikačný nápis zvečňujúci farára Wohlanda. A kým figurálne výjavy čerpajú z tradície renesančnej ornamentiky i dekoru, ďalšie výplne okien sú pomerne asketické. Striedajú diagonálnu mriežku bielych tabúľ skla s lemovaním geometrickými či vegetabilnými páskami s motívom kríža či listov a kvetov. Hoci aj len periférne, do výzdoby sa tak dostávajú aj novšie formálne impulzy známe zo secesie a štýlu zvaného art deco.


Autor (zdroj) popisu: Mgr. Dušan Buran, PhD.


Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov