Signovaný grafický list Rudolfa Cigánika - Zvolenie Petra Pavla za prezidenta Českej republiky

Mimoriadna ponuka autorského vlastnoručne signovaného grafického listu akademického maliara Rudolfa Cigánika pod názvom Zvolenie Petra Pavla za prezidenta Českej republiky.

10. 11. 2023

Poštová známka:
EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via

EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via
Deň vydania: 30. 04. 2020
Nominálna hodnota: 1,20 €
Rozmery známky: 44,1 x 26,5 mm
Forma tlačového listu: UTL
Počet známok na tlačovom liste: 8
Počet známok v sérii: 1
Tlačiareň: Tiskárna Hradištko, s.r.o., Česká republika
Technika tlače: Ofset
Náklad: 160000

Poštová známka z emisného radu EUROPA s námetom Dávne poštové trasy – Magna Via


Textový motív: Dávne poštové trasy – Magna Via / EUROPA (logotyp)

Obrazový motív: Zobrazenie poštovej trasy Magna Via cez časť súčasného slovenského územia, dvaja poštoví doručovatelia na koňoch, logo EUROPA

Výtvarný návrh známky: akad. mal. Ľubomír Paľo

Upravený tlačový list:

Poštová známka EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via (Upravený tlačový list)


Pôvodný výtvarný návrh(y):

Poštová známka EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Poštová známka EUROPA 2020: Dávne poštové trasy – Magna Via (Pôvodný výtvarný návrh(y))


Tematický popis a súvislosti:

Cesty sú neoddeliteľnou súčasťou života človeka, oddávna sú spojnicami ľudských sídiel, po nich prevážali obchodníci tovar a poslovia dopravovali dôležité správy. Uhorsko sa v 1. polovici 16. storočia nachádzalo na prahu novej doby, avšak pod trvalou tureckou hrozbou, ktorá sa vznášala nad krajinou po prehratej Bitke pri Moháči v roku 1526. O uhorskú korunu zvádzal boj Ferdinand I. Habsburský a najbohatší uhorský šľachtic Ján Zápoľský. Obidvaja boli aj korunovaní, takže až do Zápoľského smrti v roku 1540 malo Uhorsko dvoch kráľov. Do tohto turbulentného obdobia spadajú počiatky organizovaných poštových služieb v Uhorsku.

Ferdinand I. začal pretvárať uhorskú štátnu správu a tiež zriaďovať poštové linky. V roku 1528 sa postaral o spojenie Budína s Viedňou trasou s 10 poštovými stanicami, ktorá zanikla o rok neskôr, keď Budín obsadili turecké vojská. Po roku 1531 muselo byť vybudované aj poštové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou, keďže v Bratislave v júli 1531 začala pôsobiť Uhorská komora. V roku 1552 dvorský poštmajster Matej Taxis dostal príkaz od Ferdinanda I. organizačne zabezpečiť spojenie Viedne so Sedmohradskom. Z dôvodu tureckej okupácie južných území viedla táto dôležitá poštová cesta západným a severným Slovenskom do Košíc a odtiaľ až do sedmohradského mesta Sibiu. Po strate vplyvu panovníka nad Sedmohradskom v roku 1556 zostala na území Slovenska len linka Bratislava – Košice nezmenená celé 17. storočie, aj keď niektoré poštové stanice boli zrušené a iné zase otvorené. V 18. storočí sa linka rozvetvovala aj do ďalších regiónov. Jednotlivé poštové stanice boli pôvodne od seba vzdialené vtedajšie dve míle (približne 15 km) a patrili k nim aj objekty stravovacie, ubytovacie a na ustajňovanie a prepriahanie koní.

V roku 1999 bolo založené občianske združenie s názvom Združenie Magna Via, ktorého cieľom je rôznymi aktivitami priblížiť obyvateľom Slovenska a návštevníkom našej krajiny kultúrnu a historickú hodnotu tejto veľkej poštovej cesty.


Autor (zdroj) popisu: Mgr. Leo Lichvár


Filatelistickí partneri

POFIS - Poštová filatelistická služba
EXPONET - Virtuálna medzinárodná filatelistická výstava
Slovenská spoločnosť olympijských a športových zberateľov
Filaso.cz ...alebo filatelisti pre seba
OLYMPSPORT - Česká asociácia pre olympijskú a športovú filateliu
ZSF - Zväz slovenských filatelistov